Dividend

De manager kijkt naar het dividendrendement, verhogingen van het dividend in het verleden en verwachtingen omtrent toekomstige verdere verhogingen. Bedrijven met een hoog dividendrendement en acceptabele pay-out ratio’s hebben een grotere kans op toekomstige dividendverhogingen. Zij zorgen dan ook voor een hogere convictie bij de manager dan bedrijven die een hoog dividend combineren met pay-out ratio’s boven de 100%. Als we kijken naar verhogingen van het dividend in het verleden, dan zijn de hoogste scores voor bedrijven die hun dividend
verhogen met minimaal twee keer de hoogte van de inflatie. Of voor bedrijven met een zeer lange geschiedenis van dividendverhogingen, zowel ten tijde van economische groei, als ten tijde van economische neergang. Ook bedrijven die hun dividend regelmatiger verhogen dan de concurrentie
hebben een streepje voor. De manager onderzoekt de bereidheid van bedrijven om dividenden te betalen door te kijken naar de omschrijving van het dividendbeleid. Dit beleid moet duidelijk gericht zijn op groei van het dividend. Ook wordt er gekeken naar het beloningsbeleid van de managers. Hierbij is het van belang dat er een duidelijke relatie is met het rendement wat de aandeelhouders maken op hun investering. Ondernemingen met de beste score op het gebied van dividend hebben
een lage pay-out ratio, stabiele en groeiende kasstromen en een stabiele balans, die ervoor zorgt dat de vaste kosten geen bedreiging vormen voor het dividend.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.